Nowoczesny wynajem samochodów dla firm

Na rynku wynajmu aut firma Express funkcjonuje już ponad 20 lat, ostatnio zdecydowała się na odświeżenie wizerunku marki. O współczesnych potrzebach organizacji i pracowników w zakresie mobilności opowiada dyrektor marketingu Express Car Rental, Magdalena Hibner.

2018-09-19 11:05:01

Dlaczego zdecydowali się Państwo na rebranding? Jakie innowacyjne rozwiązania się z nim wiążą?

Firma Express specjalizuje się w wynajmie samochodów już od ponad 20 lat. Dzisiaj można  skorzystać z naszych usług w ramach klasycznego „rent a car” w  ciągu jednego dnia,  a także skorzystać z wynajmu średnioterminowego, który trwa kilka miesięcy, lub długoterminowego, który obejmuje kilka lat. Takie rozwiązanie jest naszym atutem na rynku i daje nam przewagę nad innymi dostawcami.

Potrzeba nowego spojrzenia na pozycjonowanie  marketingowe marki Express stała się absolutną koniecznością przede wszystkim z uwagi na bardzo intensywny rozwój zainteresowania usługami wynajmu w obszarze b2b.

W 2009 r. Express wyodrębnił w swojej ówczesnej ofercie wynajem na miesiące, opisując go jako najem średnioterminowy i klasyfikując w okresie od 1 do 24 miesięcy. Odbiorcami tej kategorii wynajmu są zdecydowanie przedsiębiorcy. Z pozostałymi produktami związani byliśmy od początku działania firmy.

Natomiast sposób, w jaki postrzegali nas klienci, nie był adekwatny do wartości i korzyści, które oferowaliśmy w ofercie. Utożsamiani byliśmy bardziej z klasyczną wypożyczalnią samochodów, choć odbiorcami naszych usług są przede wszystkim firmy, a dopiero w drugiej kolejności klienci indywidualni.

Zatem praca nad pozycjonowaniem marketingowym marki oznaczała dla nas przede wszystkim zdefiniowanie na nowo jej oferty, wartości naszych usług architektury marki i relacji miedzy jej liniami produktowymi. Dopiero w dalszej kolejności oznaczało to prace związane stricte z rebrandingiem, czyli odświeżeniem wizerunku (w tym logotypu), strony internetowej czy kanałów dotarcia do klientów.  

Wprowadzili Państwo zamawianie usługi przez internet. Na czym dokładnie to polega? Czy usługa jest dostępna także dla b2b?

Dostępność usługi wynajmu dziennego „rent a car” przez stronę internetową nie jest nowością w naszej ofercie. Formularz rezerwacji był dostępny „od zawsze” na stronie express.pl. Natomiast w ramach prac nad nowym serwisem WWW mocno uporządkowaliśmy cały proces składania rezerwacji, upraszczając go, aby klient mógł w intuicyjny sposób zamówić samochód. W procesie projektowania uczestniczyli nasi klienci i zgodnie z ich rekomendacją powstała zupełnie nowa możliwość wyboru i rezerwacji pojazdu za pomocą formularza w wynajmie średnioterminowym i długoterminowym wraz z dostępnymi opcjami (zniesienia udziału w szkodach, monitoringu floty czy zamówienia karty paliwowej).
Istotną zmianą i korzyścią dla sektora b2b jest także możliwość zapoznania się z pełną ofertą Expressu dla klientów biznesowych i indywidualnych we wszystkich liniach produktowych wraz z propozycją wynajmu aut dostawczych i specjalistycznych. Strona express.pl jest teraz rozbudowaną platformą do wynajmu samochodów oraz stroną firmową.

 

 

W jaki sposób badają Państwo współczesny sposób przemieszczania się społeczeństwa?

 

Niestety, rynek wynajmu pojazdów w Polsce nie jest objęty zbyt szczegółowymi analizami w przeciwieństwie do branży  „automotive”. Na co dzień docieramy do analiz i badań trendów światowych, z których czerpiemy inspiracje. Jednak przede wszystkim jesteśmy wnikliwymi obserwatorami, a także prowadzimy własne badania. W procesie rebrandingu zrealizowaliśmy badania jakościowe obecnych oraz potencjalnych klientów, które przyniosły zupełnie nową wiedzę na temat tego, jak możemy kształtować relacje z klientami nowymi i obecnymi. Przełożyliśmy wyniki badań na kluczowe elementy oferty wartości, które mają wspierać nasze pozycjonowanie. W ostatnim czasie zmodernizowaliśmy metodologię badania satysfakcji klientów – realizujemy je teraz w czasie rzeczywistym, co pozwala nam natychmiast reagować i wdrażać zmiany.

Jakie są potrzeby nowoczesnych organizacji i młodych pracowników w zakresie floty?

Główną potrzebę w zakresie przemieszczania się nazywamy mobilnością. Uważamy jednak, że mobilność należy rozpatrywać w znacznie szerszym kontekście. W aspekcie przemieszczania się organizacja czy człowiek mobilny to ten, który woli korzystać niż posiadać i jest zaprzyjaźniony z technologiami, bo ułatwiają mu funkcjonowanie w codziennym życiu. Carsharing, fleetsharing czy inne środki komunikacji dostępne przez aplikacje są tego dobrym przykładem. Intermodalność, czyli przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu, także umożliwia optymalizację środków podróży. 

Dostrzegamy też inne aspekty wpisujące się w trend mobilności widoczny w organizacjach. Na przykład rozwój pracy zdalnej, zmiana trendów w sposobie sprzedaży czy nowe sposoby motywowania pracowników. Te zjawiska mają istotny wpływ na zmianę lub co najmniej dywersyfikację w obszarze tzw. standardowego podejścia do samochodu służbowego.  

Czego oczekują klienci najmu aut średnioterminowego? Czy wzrasta świadomość korzyści takiego rozwiązania, czy też tradycyjny leasing aut wciąż wygrywa w rankingu popularności?

Elastyczność wynajmu średnioterminowego jest kluczową cechą wyróżniającą ten typ najmu. W przypadku oferty Expressu to możliwość szybkiego pozyskania samochodów każdego typu na potrzeby doraźne lub działalność sezonową. To również możliwość zmiany warunków współpracy w czasie trwania umowy.

Na rynku jest coraz więcej dostępnych form pozyskania środków transportu. Trudno określić, że są dla siebie wprost konkurencyjne w sytuacji, gdy każda z nich ma swoje zalety i wady. Wszystko tak naprawdę zależy od celu, jaki klient zamierza osiągnąć.

Przy wyborze wynajmu jako formy finansowania floty firmy mogą skupić się na głównej działalności swojego przedsiębiorstwa, zachowując zdolności inwestycyjne. Co ważne w wynajmie, mogą liczyć na pomoc, mają zapewnione wsparcie techniczne przedstawiciela firmy wynajmującej na każdym etapie trwania usługi oraz możliwość wyboru pakietu usług dodatkowych, np. zniesienie udziału własnego.

Jak podaje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), II kw. 2018 r. był również bardzo udany dla branży Rent a Car, reprezentowanej w organizacji przez 7 dużych sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów. Na koniec czerwca łączna flota firm Rent a Car w PZWLP w usługach wynajmu krótkoterminowego (1–30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc–2 lata) wynosiła blisko 19 tys. aut (18 714), co oznacza, że branża odnotowała wzrost na poziomie 28,7% r/r.

 

Jak widzą Państwo przyszłość branży w Polsce?

Z uwagi na nasze doświadczenia także w marce Traficar – usłudze carsharingowej, dostępnej już dzisiaj w największych miastach – dostrzegamy duży potencjał w rozwoju fleetsharingu.

Pracownicy firm mogą korzystać z wydzielonej floty aut carsharingowych, obsługiwanej również przez prostą aplikację mobilną.  Samochody są dostępne na mapie aplikacji tylko dla danej firmy i jej pracowników. Jest to doskonała alternatywa do firmowych samochodów flotowych, gdzie potrzebna jest osoba administrująca, kontrolująca kluczyki i inne sprawy administracyjne. Tu wszystko odbywa się za pomocą systemu. Jeżeli samochód jest dostępny na mapie, pracownik może z niego skorzystać, jeżeli nie jest dostępny, musi poczekać, aż inny pracownik powróci ze spotkania.  Możliwe jest już też udostępnienie aplikacji i uruchomienie usługi na flocie własnej klienta.

Rozmawiała: Angelika Majkut

ZNAJDŹ NAS: