W jaki sposób przygotować się na outsourcing data center?

Starzejące się obiekty data center, zamiast wspierać biznes w codziennym funkcjonowaniu, mogą szybko stać się przeszkodą dla jego rozwoju. Tymczasem według najnowszych prognoz Gartnera, w 2019 roku firmy nie planują zwiększyć swoich wydatków na centra danych, a wysokość inwestycji w skali globalnej ma utrzymać się na poziomie 179 mld USD. Jeśli przedsiębiorstwa chcą zapewnić sobie konkurencyjność na rynku, muszą inwestować w modernizację swoich centrów danych. Część z nich w tym wypadku zdecyduje się na outsourcing swojej infrastruktury. W jaki sposób firmy powinny przygotować się do tej decyzji?

2018-03-21 12:57:55

stnieje szereg metod i scenariuszy modernizacji funkcjonujących już data center. Wśród nich znajduje się nie tylko samo unowocześnienie, poprawa wydajności czy budowa zupełnie nowego obiektu, ale również migracja centrum danych do obiektu kolokacyjnego czy przeniesienie niektórych aplikacji i platform do chmury. Dla wielu przedsiębiorstw to właśnie outsourcing serwerowni będzie stanowił źródło odczuwalnych oszczędności. Zanim jednak zdecydują się na korzystanie z zewnętrznej infrastruktury, jedną z najważniejszych kwestii związanych z unowocześnianiem centrum danych będzie decyzja dotycząca zakresu jego operacji. Zarówno w kontekście obszaru pozostającego „w firmie” jak i obszaru, który zostanie przeniesiony do chmury lub obiektów kolokacyjnych.

-  Na tym etapie procesu decyzyjnego przedsiębiorca powinien rozważyć zarówno aspekty ilościowe, jak i jakościowe. Na przykład 10-letni całkowity koszt posiadania (ang. total ownership cost, TCO) może wskazywać na potrzebę modernizacji lub rozbudowy istniejącego centrum danych poprzez outsourcing. Jednak dla każdej firmy wybór najbardziej znaczących czynników będzie inny – większe znaczenie mogą mieć m.in. przepływy finansowe, czas wdrożenia, oczekiwany cykl życia centrum danych, czy wymogi prawne – opowiada Cezary Gutowski, kierownik wsparcia sprzedaży systemów zasilania gwarantowanego w APC by Schneider Electric. – Identyfikacja tych czynników znacząco usprawni ocenę scenariuszy przepływów finansowych i całkowitego kosztu posiadania oraz umożliwi podjęcie decyzji najkorzystniejszej dla przedsiębiorstwa. Ten odpowiedzialny i trudny proces może usprawnić narzędzie Data center build vs. colocation TCO calculator od Schneider Electric, które oceni wpływ centrum przetwarzania danych i modelu cenowego na całkowite koszty użytkowania.

Podczas podejmowania decyzji o modernizacji zakładającej outsourcing infrastruktury centrum danych, przedsiębiorca musi ocenić trzy kategorie czynników:

Parametry fizyczne/środowiskowe centrum danych - będą to: koszty energii elektrycznej, obecne obciążenie IT, prognozowana docelowe obciążenie IT (w tym przypadku należy uwzględnić znane ryzyka biznesowe, potencjalne zmiany na rynku i plan wydajnościowy), gęstość mocy (wpływ przestrzeni wymaganej dla sprzętu IT w centrum danych) oraz koszt kapitału.

Koszty budowy - obejmuje: jednostkowy koszt mocy w określonej lokalizacji, miesięczny koszt najmu budynku, koszt przepustowości sieci (zależny od nadmiarowości, lokalizacji i dostawcy), roczny procentowy wzrost kosztów operacyjnych (elektryczności, utrzymania i pracowników) oraz efektywność centrum danych (mierzona współczynnikiem efektywności energetycznej - PUE).

Koszty outsourcingu - zawierają: koszt szaf serwerowych (miesięczny koszt dzierżawy pojedynczej szafy), koszt rezerwacji przestrzeni (na wypadek zwiększenia ilości szaf w przyszłości), wzrost kosztu przestrzeni, koszt zasilania (rośnie on wraz z wymaganą nadmiarowością i gęstością obliczeniową), koszt łącza sieciowego (zależny w większej mierze od aplikacji niż mocy).

Przystępując do projektu modernizacji centrum danych należy pamiętać, że czynników tych nie należy traktować jako oddzielne i wymagających różnych strategii działania. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest świadomość, że modernizacja centrum danych to nie jednorazowe działanie, ale absolutnie krytyczny element wpisany w bieżącą strategię, prowadzący do lepszej obsługi klientów.

ZNAJDŹ NAS: