Technologie, ludzie i rozwój polskich miast przyciągają inwestorów

Ponad tysiąc uczestników reprezentujących globalny biznes, władze centralne i lokalne oraz czołowe media z kraju i zagranicy, trzy ścieżki tematyczne, 80 mówców, w tym - po raz pierwszy w Polsce - Simon Sinek. O najważniejszych trendach w sektorze, zastosowaniu w nim zaawansowanych technologii, nowoczesnym przywództwie oraz o tym, jak przyciągnąć najbardziej utalentowanych pracowników dyskutowali uczestnicy tegorocznej konferencji ABSL „Poland. The place to grow” w Poznaniu. Było to największe wydarzenie poświęcone sektorowi nowoczesnych usług biznesowych w Europie Środowo-Wschodniej.

2018-06-22 12:44:41

Dynamiczny rozwój, więcej miejsc pracy

- Od 2016 roku zatrudnienie w sektorze nowoczesnych usług biznesowych wzrosło aż o 30 proc. Obecnie tworzy on niemal 280 tys. miejsc pracy. Przewidujemy, że liczba ta będzie nadal rosła i do 2020 roku wyniesienie około 340 tys. – podkreślał Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL, prezentując doroczny raport Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych. – O tym, jak chętnie zagraniczni inwestorzy lokują w Polsce swoje biura niech świadczy fakt, że nasz kraj jest drugim po USA państwem pod względem liczby pracowników w spółkach-matkach w sektorze – zaznaczył przedstawiciel ABSL.

Inwestycje poczynione przez miasta na przestrzeni ostatnich lat oraz wysoko wykwalifikowani pracownicy to czynniki, które sprawiają, że międzynarodowe korporacje coraz częściej przenoszą tu swoje biura. - Jest wiele powodów, dla których Poznań jest atrakcyjny dla inwestorów - stwierdził Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta, które było gospodarzem tegorocznej konferencji. - Ma doskonałe położenie, duży potencjał ekonomiczny i dobrą infrastrukturę. Dysponuje szeroką ofertą powierzchni biurowych, a otoczenie sprzyja prowadzeniu biznesu. Żadne przedsiębiorstwo nie może być jednak prowadzone bez wykwalifikowanych pracowników, a tych w Poznaniu z pewnością nie brakuje – zaznaczył.

Jego słowa potwierdził Jeremy Kelly, Director of Global Research w JLL. – Innowacyjność, dobre zarządzanie i talenty to główne czynniki, które wyróżniają polskie miasta zaznaczył.

Jakość, nie tylko ilość

- Centra lokowane w Polsce świadczą obecnie nie tylko proste usługi. Są to coraz bardziej złożone procesy, polegające między innymi na opracowaniu dogłębnych analiz i podejmowaniu na ich podstawie strategicznych decyzji – zaznacza Piotr Dziwok, prezes ABSL. – Pokazuje to, że globalne korporacje doceniają naszą innowacyjność i umiejętność rozwiązywania problemówdodał.

Jak podkreślali uczestnicy konferencji, o sukcesie firm w znacznym stopniu decyduje dziś wykorzystanie nowoczesnych technologii. – Możemy zaobserwować dziś prawdziwą rewolucję w centrach usług biznesowych. Dokonuje się ona między innymi za sprawą sztucznej inteligencjipodkreślił Wojciech Popławski.

Rozwój technologii, wbrew obawom, nie prowadzi jednak do zmniejszenia liczby miejsc pracy. – Według naszych badań, aż 92 proc. firm z sektora nie zamierza redukować zatrudnienia w związku z pojawieniem się nowych technologii. Co więcej, będą oni potrzebować wysoko wykwalifikowanych pracowników, o odpowiedniej wiedzy i wykształceniu, którzy będą potrafili realizować działania w oparciu o najnowsze rozwiązania podkreślił Janusz Dziurzyński, wiceprezes ABSL.

Ze względu na pojawiające się kolejne nowinki techniczne, centra usług biznesowych coraz bardziej cenią elastycznych pracowników, potrafiących się dopasować do zmieniających się realiów. – Chęć i umiejętność pozyskiwania nowych kompetencji to cechy, które pracownik musi mieć we krwi. To one w dużej mierze decydują dziś o sukcesie firmy stwierdziła Agnieszka Orłowska, wiceprezes ABSL do spraw talentów.

Przywództwo w nowoczesnej firmie

Aby przyciągnąć i utrzymać utalentowanych ekspertów, pracodawcy będą musieli w coraz większym stopniu pochylać się nad ich potrzebami. – Indywidualne podejście, które jest już normą w wielu firmach, dotyczy na przykład formy zatrudnienia. Coraz częściej jest ona dopasowywana do potrzeb zatrudnionego podkreśla Agnieszka Orłowska.

O przywództwie, odpowiednim zarządzaniu zespołem mówił również Simon Sinek, gość specjalny konferencji, światowej sławy mówca i ekspert w zakresie przywództwa. – To, że ktoś jest na szczycie organizacji nie oznacza wcale, że jest liderem. Bycie liderem to coś więcej – stwierdził. – Lider musi mieć cel. Każdy potrzebuje celu swojego działania i wiedzieć dlaczego ma poświęcać się danej sprawie. Pracownicy podążają za liderem, który jest tego świadomy. Lider musi mieć też odwagę, by podjąć działania i wdrożyć ten cel. Prawdziwy lider potrafi również stworzyć zespół, w którym ludzie czują się wystarczająco bezpieczni, by przyznać się do słabości. Ważną cechą, która determinuje dobre przywództwo, jest też otwartość na zmiany wymienia Sinek.

Jego słowa potwierdza Maciej Borkowski, wiceprezes ABSL. – Kultura organizacyjna to czynnik, który wstrzymuje wiele firm w cyfryzacji procesów. Zwykle idzie ona w parze z kulturą zarządzania. Jeśli dana organizacja ma lidera, który dąży do wdrażania nowoczesnych rozwiązań, proces ten przebiega znacznie szybciej – zaznaczył.

Poland. The place to grow. Konferencja w liczbach

  • 1.000 uczestników
  • 360 firm
  • 80 mówców
  • 3 ścieżki tematyczne: Biznes i Rynki, Technologia, Ludzie
  • 700 gości wydarzeń poza główną agendą
  • Dotarcie do przeszło 56.000 osób poprzez social media
  • Dziesiątki publikacji prasowych
ZNAJDŹ NAS: